Wednesday, June 30, 2010

Critique, criticus, kritikos

Romanul are multe defecte. Si eu stiu asta, si tu stii asta, cu totii stim asta. Dar poate printre cele mai importante defecte pe care le are romanul, se numara faptul ca nu poate accepta o critica, n-o poate percepe in mod constructiv. Sa-i spui romanului ca n-are dreptate e Apocalipsa.
Fiecare roman in parte e cel mai bun sofer de pe planeta. FIecare gospodina romanca face cele mai bune sarmale. Fiecare roman e cel mai bun in ceea ce face, e zeu pe treaba lui, doar restul e de vina, pentru ca nu-l apreciaza la adevarata lui valoare.
Daca vedeti un film care vi se pare foarte prost si spuneti ca alegerea actorilor in rolurile respective a fost total nefericita, o sa vi se raspunda ca nu aveti dreptul de a critica acest film, pentru ca nu lucrati in domeniu.
Daca o sa ascultati o melodie care vi se pare ca suna fals sau pur si simplu prost, o sa vi se raspunda sa n-o mai ascultati daca nu va place si mai ales, sa nu va mai dati cu parerea intr-un domeniu in care nu va pricepeti.
Pai oameni buni, cand vine vorba de arte, priceputul si placutul n-au nicio legatura una cu alta. Da, nu pot sa-mi dau cu parerea despre economie, pentru ca habar n-am cu ce se mananca. Dar pot sa-mi dau cu parerea despre un tablou. Pentru ca il VAD. Si IMI PLACE sau NU-MI PLACE! Am dreptul sa spun ca mi se par prea agresive culorile. Ca sunt tremurate dungile. Ca nu-mi place compozitia. Pot sa spun ce vreau eu, pentru ca (inca) traim intr-o democratie care, printr-o oarecare Constitutie, la un oarecare articol 30, imi garanteaza dreptul la libera exprimare a gandurilor si opiniilor mele.
Pot sa nu fi cantat o nota in viata mea, dar imi dau seama ca ce canti tu acolo suna prost! Si chiar daca n-am jucat in viata mea intr-un film, imi pot da seama ca actorul X isi spune replicile ca un copil care a invatat pe dinafara o poezie pentru serbarea de sfarsit de an scolar.
In plus, pe mine chiar nu ma intereseaza ca te-ai pregatit 5 ani pentru un rol, ai stat 7 ani sa scrii o nuvela sau te-ai chinuit 9 luni sa faci o piesa. Nu suntem la Tip Top Minitop sa conteze intentia. Nu arata/suna cum trebuie, la revedere. Life’s a bitch!
Invatati, bai nene, sa acceptati un feedback, nu va mai cautati scuze si nu mai aruncati cu noroi (ca sa nu zic ceva mai urat) in cei care va spun ca ce faceti voi acolo nu e ok. Iar la sfarsit, inainte ca doamna grasa sa cante, trageti linie si vedeti cate pareri sunt cu + si cate pareri sunt cu -. Aia e multumirea pentru munca voastra.
Si tineti minte: nu neaparat cine nu e cu voi e impotriva voastra si nu neaparat atunci cand cineva va critica isi exprima de fapt o vendeta proprie si personala.

5 comments:

iannis said...

da, comentez! ...ca nu ma poate opri nimeni "taci si nu comenta, cara-te, circulati va rog!" si nici nu pot sa mi-o iau in bot de la cocalaru obez care se crede muschiulos...dar imi dau seama ca daca as KRITICA postul asta as genera un PARADOX

Vanda Lizeh said...

Pai comenteaza nene, critica! N-avem cocalari aici

Onix said...

"...pentru ca (inca) traim intr-o democratie..." :)
Suntem din ce in ce mai multi care observam ca democratia este incalcata la greu tocmai de Primul Tovaras al Tarii. Atunci ce sa ne asteptam de la trepadusii lui care fac exact ce vor muschiul lor!?
Este inceputul unei foarte frumoase dictaturi. Nu asa cum o stiam inainte de regizarea din '89, dar o alta, probabil mult mai frumoasa.

Bine ca inca mai avem voie sa deschidem internetul, sa comentam aiurea si off-topic pe tot felul de bloguri! :) Dar va trece si asta! :D

Sorin said...

De cand ma stiu comentez si critic.Insa incerc sa am habar de ce vorbesc.
Exceptie fac colegele, pe ele le critic by default ca sa le mentin atentia treaza.
Bunul simt, o oaresce educatie si o cultura generala iti rezerva dreptul de a critica din postura de spectator.
O calificare in domeniu insa iti da voie sa dai de pamant cu oricine.

Vanda Lizeh said...

@Onix: Oare exista vreun subiect care sa fie dezbatut fara sa se faca referiri la Basescu? :)) Deja devine amuzant cum ORICE se leaga de el.
@Sorin: Da, si tot bunul simt ar trebui sa te faca sa accepti o critica...