Monday, September 6, 2010

Greu la deal cu pasaport electronic

Vreau sa-mi fac pasaport. Am unul acasa, dar e expirat de pe vremea cand eram inca in facultate. Si in plus, oricum arat ca Peggy Bundy in poza. Daca ar trebui sa mai punem la socoteala si faptul ca este posibil sa plec intr-o tara care nu te primeste doar cu buletinul ca la credite, puteti fi de acord cu mine ca am mare nevoie de un pasaport nou.

Ultimul (primul si singurul) pasaport mi l-am facut cu ani multi in urma, asa ca nu prea mai tin minte de ce documente am nevoie pentru a-mi putea cere unul nou. Imi imaginez ca am nevoie de un certificat de nastere (de ce?), de un buletin, de niste taxe, de niste timbre fiscale, de niste cereri, ma gandeam si la un cazier (ca doar ei n-au acces la astfel de informatii) si probabil analizele medicale ale mamei si ultima dorinta de pe patul de moarte al bunicului din partea tatei.

As fi putut foarte usor sa dau un search pe google si sa gasesc un forum unde un om mai grabit ca mine si-ar fi facut pasaportul de curand, iar in bunatatea lui nemarginita ar fi impartasit astfel de informatii clasificate si altor muritori de rand - printre care si eu.

Dar nu. Pentru ca exista un site care se numeste http://www.pasapoarte.mai.gov.ro/ si este un site oficial unde, in teorie, ar trebui sa gasesti toate informatiile de care ai putea avea nevoie pentru emiterea unui pasaport.
Si prin informatii ma refer la urmatoarele:
- unde pot sa ma duc sa cer pasaportul?
- cu ce acte sa ma duc sa cer pasaportul?
- de unde pot sa ridic pasaportul?
- ce program de lucru au cei la care depui cererea si cei de la care iti ridici pasaportul?
- ce taxe trebuie sa platesc si unde?
Haideti sa vedem cate dintre aceste informatii ne sunt puse la dispozitie pe situl pasapoarte.mai.gov.ro.


Unde pot sa ma duc sa cer pasaportul si de unde pot sa-l ridic? Care este programul si ce taxe trebuie sa platesc?

Din fericire nu a fost foarte greu, a trebuit doar sa ma uit in lista din stanga sus ca sa gasesc "Unitati teritoriale". Am sperat doar ca aceste "unitati teritoriale" se refera la ceea ce am eu nevoie. Dar m-am riscat. Am apasat pe link si am fost dusa intr-o pagina cu o harta, de unde am ales Bucuresti.
Si asa am ajuns la "SERVICIUL PUBLIC COMUNITAR PENTRU ELIBERAREA ŞI EVIDENŢA PAŞAPOARTELOR SIMPLE BUCUREŞTI" unde mi s-au oferit adresele celor doua instutitii (inclusiv informatii google maps), programul de lucru, pretul unui pasaport simplu electronic si unui pasaport simplu temporar, termenul de eliberare pentru ambele si valabilitatea acestora.
Bun, doar ca eu stiam ca aceleasi cereri poti sa le depui si la sectia de politie de care apartii. Nicio vorba despre asta.
Dar fie, sa trecem mai departe.

Cu ce acte sa ma duc sa cer pasaportul?

E, aici situatia e un pic mai complexa.
Vad in stanga scris mare si cu niste patratele care licaresc "ACTE NECESARE". Dau click pe "Categoriile de documente necesare eliberarii de pasaport" si ghiciti unde ma trezesc. In pagina in care ma nimerisem si mai sus, aceea cu harta Romaniei si unitatile teritoriale. Nici gand de acte necesare.
Ma duc la homepage si incerc si de acolo. Tot la harta ajung.
Zic "mai, nu se poate". Intru pe "Harta site" si de acolo selectez tot "Categoriile de documente necesare eliberarii de pasaport". De data asta ajung pe homepage. Super!

In schimb, pe site puteam gasi "Manualul politistului de pasapoarte", "Standarde de calitate" si alte informatii necesare omului de rand care are nevoie de un pasaport.

Zic "Hai sa vad cine a facut porcaria asta de site". Jos in pagina - Nimic. Sus in pagina - Nimic. Linkul de "Contact" te duce direct in mail. In schimb, daca vrei un numar de telefon, il gasesti in alta parte. Doara nu la "Contact" ar trebui tu sa gasesti informatia asta, nu? Nu, o gasesti la "Adrese utile / Telefon / Fax".

Pe situl mai.gov.ro am gasit totusi un nume de om care s-a ocupat de site. Il cheama Raica Virgil. Nu stiu daca tot el s-a ocupat si de pasapoarte.mai.gov.ro, iar google nu ajuta la nimic. Nici cine s-a ocupat de site, nici cat a costat proiectul.

In fine, zic "Hai ca am pierdut din vedere esentialul. Cum imi fac eu pasaportul?"
Am gasit TOATE informatiile necesare pe situl http://www.prefecturavalcea.ro/. Situl este creat de Unicserv iar Valcea ruleaza fin.

O sa ma duc totusi in plimbare si la sectia de politie de care apartin ca sa aflu daca nu pot solicita si acolo noul pasaport. Greu, domne, greu...
Daca aveti nevoie de informatii referitoare la pasapoarte, cautati in alta parte